Een stad vol Barbaren

‘’Hij heeft constante beweging nodig om de indruk te hebben dat hij ervaring opdoet. Het allerduidelijkst zal hij je dat laten merken zodra hij in staat is om zich te tonen in de meest spectaculaire manier van surfen die de nieuwe generaties hebben uitgevonden: multitasking.’’

Dit is een citaat van Alessandro Baricco uit zijn boek over de barbaren. Barbaren oftewel de horizontale mens zijn mensen die vooral van dynamiek, verbinding en horizontaliteit houden. Ik ga naar Amsterdam en kijk naar wat voor soort mensen het zijn, wat ze doen en waar ik ze zie. Ik kijk vooral naar hoe ze gebruik maken van multitasking.

Ik stapte de trein uit op Amsterdam Centraal en liep verder richting de uitgang. Ik besloot op de muziek af te lopen die ik op dat moment hoorde. De klanken kwamen van een piano in de centrale hal van het station. Er zat een jongen achter de piano met voor zich een meisje dat meezong met de muziek. Het was mooi dus ik bleef staan en luisterde er een tijdje naar. Om mij heen liepen overal mensen voorbij die alleen oog hadden voor hun mobiel en door hun oortjes de muziek niet eens opmerkten. Ik was verbaasd dat er bijna niemand luisterde of stil stond. Ik zag mijn vriendin aankomen en we besloten naar de Starbucks te gaan. De Starbucks straalt een gezellige en knusse sfeer uit, een plek waar je lekker kan praten. Maar toen ik om me heen keek zag ik alleen maar laptops en mensen die op hun mobiel zaten. ‘’Free Wifi’’ is dan ook iets wat barbaren graag zien. In de Kalverstraat en Leidsestraat zag ik heel veel mensen grote bekende modeketens in gaan wat erop wijst dat er niet veel gegeven wordt om originaliteit en kwaliteit. Goedkoop en snel kleren kopen is wat op de eerste plaats komt.

Ik zie dat mensen naast elkaar lopen maar weinig oog hebben voor elkaar en voor de omgeving. Ze communiceren vooral via hun telefoon. Ik liep over de Prinsengracht en ik zag mensen stoppen en foto’s maken van de grachtenpanden. Ik vroeg me af of ze ook zelf bewust gekeken hebben en genoten van het uitzicht of dat ze snel een foto maakten zodat ze dit konden delen op hun social media accounts om aan hun netwerk te laten weten dat ze in Amsterdam waren.

Er zijn veel barbaren in Amsterdam, je zou ze kunnen proberen te negeren. Ook als je met romantische ogen naar Amsterdam kijkt kan je niet om het feit heen dat barbaren overal zijn. Ze maken veel gebruik van multitasken. Of ze dit ook allemaal goed kunnen vraag ik me af. Ze missen hierdoor veel mooie gebeurtenissen die plaatsvinden op straat, ze communiceren meer online dan in het echt en focussen zich vooral op hun eigen scherm in hun eigen wereldje. Barbaren houden van snelheid en dit zie ik overal om me heen. Veel mensen hebben ontzettende haast en zijn extreem ongeduldig. Wat me opvalt is dat er niet echt specifieke plekken zijn waar barbaren zich bevinden. Ze zijn overal: op het station, in de Kalverstraat, in supermarkten in cafés en op terrassen. Ze zijn dus overal, of hoe Alessandro Baricco het verwoordt: ‘’een nieuwe beschaving’’.

Geschreven door: Emma Oudejans

Bronnen: 

De barbaren- Alessandro Baricco 2013

 

Geef een reactie

