Mensbeelden in het wild – Interview

IMG_0959Waterlooplein 03-03-2016 , Joop 70

‘’Ik ben net als mijn ouders en overgrootouders geboren en getogen in Amsterdam, ik voel me ook echt een Amsterdammer moet ik zeggen. Ik voel me lekker als ik hier zo op de markt sta en met mensen in contact ben, ik voel me hier fijn. Wat ik kenmerkend vind aan een Amsterdammer is dat hij heldhaftig, vastberaden en barmhartig is. De drie kruizen kloppen dus helemaal. Ik vind deze 3 woorden heel kenmerkend voor Amsterdam en ik vind ook dat veel Amsterdammers zo zijn. Je moet elkaar echt helpen in de stad anders ga je langs elkaar heen leven en dat werkt niet. Echte Amsterdammers zullen niet op de PVV stemmen, ze zullen je altijd te hulp staan en je nooit aan de kant zetten. De laatste tijd merk ik dat veel mensen meer op zichzelf gaan leven en minder oog hebben voor andere mensen in de stad, ik ben bang dat daardoor barmhartigheid verloren gaat. ’’

Wat wij zien bij Joop is dat hij veel waarde hecht aan de symbolische betekenissen die horen bij het wapen van Amsterdam. Ook wordt Joop emotioneel als hij over het helpen van mensen praat, hij gaat er van uit dat ieder mens van nature goed is. Joop is sentimenteel, houdt vast aan het verleden en vindt het moeilijk om te accepteren dat mensen elkaar steeds meer uit het oog verliezen. Dit geeft ons het gevoel dat Joop een romantisch mensbeeld heeft.

 

IMG_2654

Station 03-03-2016, Anne 19

‘’Mijn absolute hoogtepunt van de afgelopen weken was mijn bezoek aan Harper’s Bazaar. Dit was mijn hoogtepunt omdat ik mode heel erg waardeer. Zelf koop ik mijn kleren bij winkels als Topshop en Zara omdat ze hier mooie kleren hebben voor een redelijk lage prijs. Ik hou zelf een blog bij om mijn aanwinsten te laten zien aan mijn volgers, ik geef ze hier tips en plekken waar ze mooie kleren kunnen kopen. Ik zou echt graag bij Harper’s Bazaar willen werken en daarom ben ik heel blij dat ik de kans kreeg om er heen te gaan zodat ik kon zien hoe een tijdschrift gemaakt wordt. Ik vind het tijdschrift bijzonder en leuk omdat ik fotografie bijna als kunstvorm zie. Ik raak in ieder geval geïnspireerd door de verschillende ontwerpers en fotografen.’’

Anne koopt haar kleren in winkels van grote modeketens, duurzaamheid speelt hierbij geen rol. De kleren moeten in de mode zijn en een goeie prijs hebben. Ook is ze veel bezig met haar leven online. Ze houdt een blog bij en is actief op sociale media. Wel is Anne geïnteresseerd in kunst en fotografie, dit is de reden dat wij vinden dat Anne een mix heeft tussen het romantische en de barbaarse mensbeeld.

 

IMG_2695

Damrak 17-03-2016, Onbekend

‘’Iedereen is zo brutaal tegenwoordig, vooral kleine kinderen. Dat ligt puur aan de opvoeding. Mensen vinden tegenwoordig alles al snel zielig voor kinderen en dat slaat nergens op. Ook hier op srtaat schreeuwen mensen de ergste dingen naar me, maar ik doe tenminste iets waar mensen wat aan hebben. Ik probeer het woord van Jezus te verspreiden en ik ben er trots op. Het komt wel weer goed als die mensen die zoveel fouten hebben begaan moeten wachten tot Jezus weer op aarde komt. Ik denk dat de mens van nature goed is, maar door Adam en Eva heeft iedereen zonden meegekregen en alleen Jezus kan deze wereld nog redden van al dat kwaad.’’

Wij vinden deze vrouw romantisch. Deze vrouw verlangt enorm naar het verleden, toen mensen nog beschaafd en normaal met elkaar omgingen. Ze verlangt alleen naar de toekomst omdat Jezus dan terugkeert op aarde en de mensheid komt redden. In haar vrije tijd probeert ze mensen op de hoogte te brengen van het geloof en praat ze vol liefde over hoe goed het vroeger was.

 

Beeld en tekst: Bo Mulder en Emma Oudejans

Geef een reactie

